در تولید هر محصولی، هزینه، نیروی کار، طراحی و دیزاین و چندین عامل دیگه دخیل هستن و محصول نهایی قبل از اینکه به دست بازار هدف برسه قیمت گذاری میشه. این قیمت گذاری با توجه به عوامل موثر در تولید محصول صورت میگیره؛ بطوری که شرکت تولید کننده بتونه سرپا بمونه و مایحتاجش رو تامین بکنه و به نرخ سود و چشم اندازی که تعیین کرده برسه.

 از طرف دیگه این شرکت برای اینکه اعتماد مشتری رو جلب بکنه و کیفیت و قیمتش با هم همخوانی داشته باشه واینکه مشتریش رو از دست نده باید قیمت گذاری منطقی انجام بده و حواسش به این طرف قضیه هم باشه. 

در این میان افراد سودجو با ایجاد تولیدی های غیر اصولی با نیروی کار ارزان و غیر متخصص وکپی برداری از ظاهر محصول بدون توجه به کیفیت، در بازار هدف با قیمتای بسیار پایین تر حضور پیدا میکنن وباعث لطمه به هم کمپانی و هم مشتری میشن.

تشخیص ساعت مچی اورجینال از فیک


ساعت مچی از این قاعده مستثنی نیست و اتفاقا با حضور شرکت های سودجوی چینی در بازار ایران، کار برای مشتری سخت تر هم شده. پس به محصولی که از لحاظ قیمتی تفاوت قابل توجهی با سایت ها یا فروشگاه های معتبر داره، شک کنین و تست هایی که در ادامه میگیم رو حتما انجام بدین.

تشخیص اصالت از تفاوت ظاهری

اولین جایی که بررسی شروع میشه لوگوی محصول مد نظر هستش که باید به محل قرارگیری لوگو، اندازه و نوع فونت نوشته یا شکل، رنگ و تمام جزئیاتش آشنایی داشته باشین و مقایسه انجام بدین. برای مشاهده نمونه اصل هم میتونید از طریق اینترنت با وارد کردن نام برند و مدل محصول از طریق وبسایت اصلی شرکت مربوطه، جزئیاتش رو مشاهده کنید.

نکته بعدی که باید چک بشه مدل صفحه و قرارگیری اعداد و اندکس های ساعت هستش که باز از لحاظ رنگ و نوع اعداد( رومی، انگلیسی،عربی و یا بدون عدد )، فاصله اعداد از هم، کیفیت شب نمای به کار رفته در صورت وجود در مدل اصلی هم نیاز به مقایسه داره.

صدای عقربه ها هنگام حرکت حین کارکرد موتور هم از جمله مواردیه که باید با نمونه اورجینال مقایسه بشه. معمولا نمونه های اورجینال صدای مزاحمی ندارن و ثانیه شمار به نرمی حرکت میکنه.

نکته بعدی محل قرارگیری و نحوه کارکرد تاج ساعت ( پیچ تنظیم ) هستش که دسترسی و استفاده ازش در نمونه اصل، بسیار راحته و هنگام تنظیم به نرمی و دقت حرکت عقربه ها دقت کنین. در همین کشیدن تاج و تنظیم ساعت و تاریخ در نمونه فیک خودتون کاملا تفاوت رو میتونین احساس کنین.

مقایسه موتورهای نشانگر تاریخ و روزهای هفته و 24 ساعته مطمئنا خیلی از تفاوت ها رو رقم میزنه و تشخیص شما رو راحت تر میکنه. با مقایسه محل قرارگیری هر موتور، اندازه موتورها (معمولا در نمونه فیک بزرگتر)، کار کردن یا نمایشی بودن موتورها ، نحوه تنظیم هر کدوم نسبت به نمونه اصل میشه راحت در مورد اصالت محصول نتیجه گیری کرد.

میرسیم به قسمت بدنه ساعت که رنگ بدنه باید همخوانی داشته باشه. نوشته های قاب پشت از نظر محتوای نوشته و فونت نوشته مقایسه بشه. اطلاعاتی مانند لوگو و نام کامل برند، جنس بدنه، کشور ساخت یا مونتاژ و شماره مدل و گواهی ضد آبی که کسب شده در قاب پشت حک میشه.

جنس بند هم در نمونه غیر اورحینال تفاوت وزنی و کیفی زیادی با نمونه اصل داره. معمولا نمونه  های اصل از متریال با کیفیت و استیل توپر و یا چرم طبیعی یا مصنوعی باکیفیت بالا و راحت استفاده میکنن طوری که وقتی شما ساعت رو روی دستت میبندی کاملا بدنه و بند ساعت روی مچ میشینه و هیچ احساس فشار و ناراحتی از سفتی بند ندارین مگه اینکه چرم طبیعی باشه که اون هم با چند بار استفاده نرم تر و راحت تر میشه.

تشخیص ساعت اورجینال از طریق متریال استفاده شده

در بعضی ساعتای لوکس و لیمیتد ممکنه از جواهرات و سنگ های قیمتی در تزئین اندکس ها،  لوگو، صفحه، و یا موتور ساعت و همچنین از طلا، نقره، پلاتین، تیتانیوم و استیل در بدنه و بند و قفل استفاده بشه که تا یک قسمت توسط کاربر قابل تشخیص هست و اغلب نیاز به تایید یک متخصص در این زمینه میشه.

تشخیص اصالت با وزن ساعت


برخلاف گذشته، امروزه شرکت های معتبر تولید کننده ساعت مچی با توجه به نیاز های مشتری، اقدام به تولید ساعتهایی میکنن که در عین سبکی، مقاومت بالایی در برابر فشار و کشش و ضربه داشته باشن. پس مقایسه وزن هم میتونه معیار خوبی برای تشخیص شما باشه و این نکته که سنگینی نامتعارق ساعت نمیتونه دلیل بر اصالت اون ساعت باشه, البته برخی مدل ها استثناعاتی در این موضوع دارن و اینویکتا شاید جزء معروف ترین ها در ایران باشه.

مقایسه قیمت

اینکه یک سایت یا فروشگاه به شما قیمتی وسوسه انگیز از یه مدل رو میده که تفاوت بالایی با بقیه فروشنده ها داره باید شما رو وادار کنه تا قیمت بروز مدلی که پسندیدین رو از طریق سایت های معتبر ایرانی و حتی جهانی مثل آمازون دربیارین و مقایسه کنین. تفاوت قیمتی بالای 40-30 درصد باید شما رو از خرید کردن از اون فروشنده منصرف کنه.

بررسی نوشته های ساعت

محتوای نوشته شده روی صفحه اصلی و اطلاعاتی که در زمینه موتور ساعت، نوع موتور، میزان ضد آبی، مطابقت داده بشه. نوشته های پشت صفحه از لحاظ محتوا، فونت نوشته و اطلاعات داده شده ، همراه با بررسی مجدد لوگو و نام کامل برند بررسی بشه. بعضی مدل ها روی قفل بند خودشون نوشته یا لوگو دارن که باید به اون هم دقت بکنید.

چک گارانتی محصول

محصول اورجینالی که به شما فروخته میشه دارای جعبه و پک مختص شرکت خودش هست و هر محصول با جعبه متفرقه یا بی نام غیر اورجینال محسوب میشه. علاوه بر پک شرکت، شناسنامه محصول و کارت گارانتی شرکت هم داخل جعبه محصول ارائه میشه. هر کارت گارانتی دستی یا روی فاکتور فروشگاهی به منزله عدم وجود گارانتی خود کمپانی هستش و صرفا ذکر میزان گارانتی محصول، داخل فاکتور فروشگاه دلیل بر تایید گارانتی توسط کمپانی مربوطه نیست که متاسفانه بعضی فروشگاه های فیزیکی و مجازی اقدام به ارائه گارانتی از جانب خود برای اجناس های کپی میکنن که باید حواستون به این نکته هم باشه.

خرید از فروشگاه های معتبر

اعتماد به فروشنده و شناخت فروشگاه باید قبل از انجام خرید ایجاد بشه؛ مخصوصا امروزه با افزایش فروشگاه های مختلف فیزیکی و مجازی و عدم تفکیک از نظر اصالت محصولات ارائه شده انتخاب خریدارا مشکل  تر هم شده. 

فضای مجازی زمینه ای شده برای افرادی که زمان کافی برای جستجو در فروشگاه ها و بازار رو ندارن تا با صرفه جویی در وقت و مقایسه قیمتا و با کسب اطلاعات دقیق از محصول مورد نظرشون، خریدی مطمئن رو انجام بدن. 

مزیت اصلی استفاده از اینترنت، مقایسه قیمتا و مشاهده اطلاعات کامل محصولیه که قصد خریدش رو دارین برخلاف خرید حضوری که ممکنه فروشنده اطلاعات کامل به شما نده و شما یادتون بره تمام موارد رو از فروشنده جویا بشین. در مقابل، شما باید نکاتی رو قبل از انجام خرید و پرداخت رعایت کنید:

  1. خرید از طریق وبسایت رسمی و معتبر
  2. چک مجوزهای اخذ شده از قبیل اینماد و نماد کسب و کار مجازی
  3. مشاهده نظرات کاربران قدیمی فروشگاه
  4. تاریخ اخذ مجوزها و قدمت فروشگاه اینترنتی

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم  اطلاعات مور نیاز در زمینه تشخیص ساعت مچی اورجینال رو بررسی کنیم تا انتخاب و خریدی راحت و بی دردسر رو تجربه کنید. همونطور که در ابتدای مطلب عرض کردم شما میتونید هر سوالی در زمینه تشخیص اصالت ساعت داشتین در قسمت نظرات از ما بپرسین تا تیم چی چی واچ در اسرع وقت سؤالتون رو بررسی و جواب بده و اگه تجربه یا نظری در این خصوص داشتین میتونین با ما به اشتراک بذارین.